D'Anglebert - Works for keyboard
- Jean-Henry d'Anglebert - Pièces pour clavier
- Scott Ross
Erato "Musifrance" 2292 45007-2 [CDx2]
Erato "Musifrance" 2292 45007-4 [Cass.x2]
Content:
CD / Cassette - 1
Jean-Henri d'Anglebert
Première Suite
- Prélude
- Allemande
- Courante
- Double de la Courante
- Deuxième Courante
- Troisième Courante
- Sarabande
- Gigue
- Deuxième Gigue
- Gaillarde
- Chaconne Rondeau
- Gavotte
- Menuet
Deuxième Suite
- Prélude
- Allemande
- Courante
- Deuxième Courante
- Sarabande
- Gigue
- Gaillarde
Pièces d'Orgue
- Quatuor pour le Kyrie
- Fugue grave pour l'orgue
- 2e Fugue sur le même Sujet
- 3e Fugue sur le même Sujet
- 4e Fugue sur le même Sujet
- 5e Fugue sur le même Sujet
CD / Cassette - 2
Jean-Henri d'Anglebert
Troisième Suite
- Prélude
- Allemande
- Courante
- Deuxième Courante
- Sarabande
- Gigue
- Gavotte
- Menuet
Quatrième Suite
- Allemande
- Double de la Courante
- Sarabande
- Gigue
- Chaconne Rondeau
- Tombeau de M. de Chambonnières
Pièces Diverses
- Prélude
- Allemande du Vieux Gauthier (La Vestamponade)
- Courante du Vieux Gauthier 1 (La Superbe)
- Courante du Vieux Gauthier 2
- Courante du Vieux Gauthier 3
- Sarabande. Mézangeot
- Chaconne du Vieux Gauthier
- Gigue du Vieux Gauthier
Playing time: 63' 35" + 60' 50" = 2h 04' 25"
Performers:
Scott Ross (harpsichord, organ)
Recording site and date:
Château d'Assas - Saint-Remy-de-Provence - Studio 6, Radio
France, Paris [10/1987], rel. 1990
Compilation:
Erato 0927-48643-2 [CD] Hommage à
Scott Ross - Tribute to Scott Ross: Bach /d'Anglebert / Scarlatti
Reviewed in:
Diapason (#-p.):
Gramophone (Vol./#-p.):
Fanfare (Vol./#-p.):
Goldberg (#-p.):
Comments:
Information from owned CD.
Pierre-F. Roberge
Jean Henri D'Anglebert (1635-91) represents a certain point of
stability in the quickly changing landscape of French harpsichord
music. In his publication of 1989, he included a specific table
of ornaments, as well as clearly designated suites. Both serve to
make his work a reference point for any performance of music from
this era. The suites themselves make use of the prototypical dance
sequence, constructed individually with a combination of abstract
grandeur and personal flourishes. The use of the lower register
is particularly characteristic.
The present recording includes all of D'Anglebert's four published
harpsichord suites, as well as some short unpublished organ &
harpsichord pieces.
Other recordings:
- D'Anglebert: Intégrale des Pièces de clavecin
- Christophe Rousset
Decca 458 588 (2 CDs)
- D'Anglebert: Suites de clavecin
- Kenneth Gilbert
Harmonia Mundi musique d'abord 190941
- D'Anglebert: Suite pour le clavecin
- Frédérick Haas
Calliope 9878
- D'Anglebert: Complete Original Works for Harpsichord
- Barbara Maria Willi
Musicaphon 56828
- D'Anglebert: Harpsichord Suites and Transcriptions
- Byron Schenkman
Centaur 2435
- D'Anglebert: Pièces de clavecin
- Hank Knox
Early-Music.com Productions 7759
Among D'Anglebert's contemporaries, Nicolas Lebègue
probably stand out most as a composer for harpsichord. A fine
recording:
- Lebègue: Pièces de Clavessin
- Bibiane Lapointe
Pierre Vérany 796101
To purchasing information for this disc.
To FAQ references to this recording.
To FAQ CD index page.
Todd M. McComb