François Couperin: Harpsichord Music
- Couperin: Second Livre de pièces de clavecin
- Olivier Baumont
Erato MusiFrance 4509-96364 (3 CDs)
Contents:
L'Art de toucher le clavecin
- Premier Prélude
- Second Prélude
- Troisième Prélude Mesuré
- Quatrième Prélude
- Cinquième Prélude
- Sixième Prélude Mesuré
- Septième Prélude Mesuré, lent -
mesuré, moins lent
- Huitième Prélude Mesuré, léger
- Allemande Légèrement
- Sicilienne
Sixième Ordre
- Les Moissonneurs Gaÿement
- Les Langueurs-Tendres
- Le Gazoüillement Gracieusement et coulé
- La Bersan Légèrement
- Les Baricades Mistérieuses Vivement
- Les Bergeries Naïvement
- La Commère Vivement
- Le Moucheron Légèrement
Septième Ordre
- La Ménetou Gracieusement, sans lenteur
- Les Petits Âges
La Muse Naissante
L'Enfantine
L'Adolescente
Les Délices
- La Basque
Seconde Partie
- La Chazé Très lié, sans lenteur
Seconde Partie
- Les Amusemens Sans lenteur
Second Rondeau
Huitième Ordre
- La Raphaéle
- Allemande L'Ausoniéne Légèrement et
marqué
- Courante
- Seconde Courante
- Sarabande L'Unique Gravement - Vivement
- Gavotte Tendrement
- Rondeau Gayement
- Gigue
- La Morinéte Légèrement et très
lié
- Passacaille
Neuvième Ordre
- Allemande à deux Clavecins
- La Rafraîchissante Nonchalamment
Seconde Partie
- Les Charmes Mesuré, sans lenteur
Seconde Partie
- La Princesse de Sens Tendrement
- L'Olimpique Impérieusement et animé
- L'Insinüante Tendrement
- La Séduisante Tendrement, sans lenteur
- Le Bavolet-flotant Tendrement, légèrement et
lié
- La Petit-deüil ou les trois Veuves Gracieusement
- Menuet
Dixième Ordre
- La Triomphante
Bruit de guerre Vivement et les croches égales
Allégresse des Vainqueurs
Fanfare Fort gaÿement
- La Mézangére Luthé, mesuré
- La Gabriéle Légèrement et coulé
- La Nointéle Gayement
Seconde Partie
- La Fringante Vif et relevé
Seconde Partie
- L'Amazône Vivement et fièrement
- Les Bagatelles
Onzième Ordre
- La Castelane
- L'Etincelante ou La Bontems
- Les Graces-Naturéles, Suite de la Bontems
- La Zénobie
- Les Fastes de la grande et ancienne Ménestrandise
Premier Acte: Les Notables et Jurés-Ménestrandise
Marche, Sans lenteur
Seconde Acte: Les Vieleux et les Gueux
Troisième Acte: Les Jongleurs, Sauteurs et Saltinbanques,
Avec les Ours et les Singes Légèrement
Quatrième Acte: Les Invalides, ou gens Estropiés
au Service de la grande-Ménestrandise
Cinquième Acte: Désordre et déroute de
toute la troupe, Causés par les Yvrognes, les Singes et les
Ours Très Vîte
Douzième Ordre
- Les Juméles Affectüeusement
Seconde Partie
- L'Intîme Mouvement de Courante
- La Galante Gayement
- La Coribante Vivement
- La Vauvré Coulamment
- La Fileuse Naïvement, sans lenteur
- La Boulonoise Tendrement, sans lenteur
- L'Atalante Très légèrment
Instrument: John Phillips, copy of Ruckers-Blanchet-Taskin
1646-1756-1780; tracks CD1#1-10: Albert Delin 1768 (meantone,
a=392).
Extra Performers: Davitt Moroney (harpsichord, William Dowd-Paris
after Blanchet 1730), CD2#11
Playing time: 178'
Recording date: January, June & September 1993
Couperin's 2nd book was published in Paris in 1716 or 1717, the
only book with an uncertain publication date. The present set also
includes the harpsichord examples from Couperin's treatise L'Art
de toucher le clavecin (1716 & 1717), one of the most
important theoretical texts of the 17th & 18th centuries, as
well as the Sicilienne from Pièces choisies pour le
clavecin de différents auteurs (1707) issued by Christophe
Ballard. The other five pieces by Couperin in the latter publication
were included in the First Book.
The preludes are actually very fine compositions, showing
Couperin's talent in this area he visited infrequently, and
illustrating what he called the prose in music (as opposed to the
verse).
The 2nd Book is, in many ways, Couperin's most aggressive. It
includes some of the biggest contrasts in his oeuvre, as well as
a new structural brevity. As opposed to the juxtapositions of the
1st Book, here the forms are compact and succinct, and include
conscious allusions to both Italian and German technique as well
as purely virtuoso passages (especially in the 10th & 11th
ordres). Character pieces now dominate, except in the 8th
ordre which is uncharacteristically classical in its use of
dance forms. The latter is also seen as a model for
Bach's French Overture.
To purchasing information for this disc.
To FAQ references to this recording.
To FAQ CD index page.
Todd M. McComb