François Couperin: Harpsichord Music

Couperin: Premier Livre de pièces de clavecin
Olivier Baumont
Erato MusiFrance 0630-10694 (3 CDs)

Contents:

    Premier Ordre
  1. Allemande l'Auguste
  2. Première Courante
  3. Seconde Courante
  4. Sarabande la Majestueuse
  5. Gavotte
  6. La Milordine, Gigue Gracieusement et légèrement
  7. Menuet
    Double du Menuet précédent
  8. Les Silvains Majestueüsement, sans lenteur
    Seconde partie
  9. Les Abeilles Tendrement
  10. La Nanète Gaÿement
  11. Les Sentimens, Sarabande Très tendrement
  12. La Pastorelle Naïvement
  13. Les Nonètes
    Les Blondes Tendrement
    Les Brunes
  14. La Bourbonnoise, Gavotte Gaÿement
  15. La Manon Vivement
  16. L'Enchanteresse
  17. La Fleurie ou la tendre Nanétte Gracieusement
  18. Les plaisirs de Saint Germain en Laÿe

  19. Second Ordre
  20. Allemande La Laborieuse Sans lenteur, et las doubles Croches un tain-Soit-peu pointées
  21. Première Courante
  22. Seconde Courante
  23. Sarabande la Prude
  24. L'Antonine Majestueüsement, sans lenteur
  25. Gavotte
  26. Menuet
  27. Canaries
    Double des Canaries
  28. Passepied
    Seconde partie
  29. Rigaudon
    Seconde partie
  1. La Charoloise
  2. La Diane Gaÿement
    Fanfare pour la Suitte de la Diane
  3. La Terpsicore Modérément et marqué
  4. La Florentine D'une légéreté tendre
  5. La Garnier Modérément
  6. La Babet Nonchalamment
    Seconde partie Un peu vivement
  7. Les idées Heureuses Tendrement, sans lenteur
  8. La Mimi Affectüesement
  9. La Diligente Légèrement
  10. La Flateuse Affectüeusement
  11. La Voluptueüse Tendrement, &c.
  12. Les Papillons Très légèrement

  13. Troisième Ordre
  14. La Ténébreuse, Allemande
  15. Première Courante
  16. Seconde Courante
  17. La Lugubre, Sarabande
  18. Gavotte
  19. Menuet
  20. Les Pélerines
    La Marche Gaÿement
    La Caristade Tendrement
    La Remerciement Légèrement
  21. Les Laurentines Gracieusement
    Seconde partie
  22. L'Espagnolète D'une légèreté modérée
  23. Les Regrets Languissamment
  24. Les Matelotes Provençales Gaÿement
    Seconde partie
  25. La Favorite, Chaconne à deux tems Gravement sans lenteur
  26. La Lutine Très vivement et marqué
    Quatrième Ordre
  1. La Marche des Gris-vêtus Pesamment, sans lenteur
  2. Les Baccanales
    Enjoüemens Bachiques
    Tendresses Bachiques
    Fureurs Bachiques
  3. La Pateline Gracieusement
  4. Le Réviel-matin Légèrement

  5. Cinquième Ordre
  6. La Logiviére, Allemande Majestueüsement, sans lenteur
  7. Courante
  8. Seconde Courante
  9. Sarabande la Dangereuse Gravement
  10. Gigue
  11. La Tendre Fanchon Gracieusement
  12. La Badine Légèrement et flaté
  13. La Bandoline Légèrement, sans vitesse
  14. La Flore Gracieusement
  15. L'Angélique D'une légèreté modérée
    Seconde partie
  16. La Villers Gracieusement
    Seconde partie Un peu plus vivement
  17. Les Vendangeuses
  18. Les Agrémens Gracieusement, sans lenteur
    Seconde partie
  19. Les Ondes Gracieusement, sans lenteur

Instrument: Émile Jobin, after anonymous French 17th century model (meantone, a=392)

Playing time: 179'

Recording date: January, April, August & September 1994

Couperin's 1st book was published in Paris in 1713, and marks a new stage in the development of French harpsichord music. Four of the ordres consist of an older-style suite of dances followed by a set of character pieces, whereas the 4th ordre heralds the later Couperin in which character pieces dominate.

Prior to his Second Book, in L'Art de toucher le clavecin, Couperin laid out a precise set of ornaments and techniques for performing his music. This clearly marks a new artistic generation, replacing the ornamental system of D'Anglebert. In fact, in his notes, Olivier Baumont suggests that Couperin's first book actually intimidated other composers, judging by the drastically reduced number of harpsichord publications following its appearance.

While the latter might be hyperbole, Couperin's harpsichord output is one of those rare artistic legacies which combine dazzling novelty with tradtional forms in an unselfconscious way. Beyond the combination of dance & poetry, the First Book already marks the combination of major & minor modes within an ordre, or even within the same piece.

To purchasing information for this disc.

To FAQ references to this recording.

To FAQ CD index page.

Todd M. McComb