Marenzio: Madrigali a 4v
- Marenzio: Madrigali a quattro voci
- Concerto Italiano - Rinaldo Alessandrini
Opus 111 30-117
Contents:
- Non vidi mai dopo notturna pioggia
- Dissi a l'amata mia lucida stella
- Veggo, dolce mio bene
- O bella man, che mi distringi 'l core
- Non al suo amante piú Dïana piacque
- Hor vedi, Amor, che giovinetta donna
- Apollo, s'ancor vive il bel desio
- Nova angeletta sovra l'ale accorta
- Vedi le valli e i campi che si smaltano
- Chi vòl udire i miei sospiri in rime
- Madonna, sua mercè, pur una sera
- Vezzosi augelli, in fra le verdi fronde
- Ahi dispietata morete, ahi crudel vita!
- Dolci son lequadrella ond'Amor punge
- Menando un giorno gl'agni presso un fiume
- I lieti amanti e le fanciulle tenere
- Tutto 'l dí piango
- Zefiro torna, e'l bel tempo rimena
- Sul carro de la mente auriga siedi
- Lasso, dicea; Perché venisti Amore
- Dialogo fra Ofelia, Elenco e Montano
Performers:
Concerto Italiano (Rinaldo Alessandrini, director)
Rossana Bertini (S), Claudio Cavina (A), Giuseppe Maletto (T),
Sergio Foresti (B).
Mara Galassi (harp), Andrea Damiani (lute).
Playing time: 62'
Recording date: April 1994
Madrigals from Libro Primo, 1585, Rome. Texts by
Petrarch, Sanazzaro, Torquato Tasso.
François Velde
Of all the composers who developed the madrigal form away from
its earlier contrapuntal roots toward the Baroque style of Monteverdi
& contemporaries, Luca Marenzio (1533-99) is slowly emerging
as the most accomplished from our modern perspective. Although
Marenzio represents a somewhat short-lived intermediate form in
the Mannerist progression from the mature style of
Cipriano de Rore (c.1515-1565) to the
early style of Monteverdi, he did achieve
a personal style which stands well on its own.
Marenzio's first book (on this program) shows the more old-fashioned
4-voice disposition, while his later books move on to the emerging
standard of the 5-voice madrigal.
The other program devoted to Marenzio's madrigals by the present
ensemble:
- Il piu dolce signo d'Italia
- Marenzio: Madrigali
Concerto Italiano - Rinaldo Alessandrini
Opus 111 30-245
Other recordings devoted to Marenzio's madrigals:
- Marenzio: Il Nono Libro de Madrigali, 1599
- La Venexiana
Glossa 920906
- Marenzio: Baci soavi e cari
- Consort of Musicke - Anthony Rooley
Musica Oscura 70992
- Marenzio: Madrigaux à 5 voix
- Concerto Vocale - Renée Jacobs
Harmonia Mundi musique d'abord
1901065
- Marenzio: Spiritual Madrigals (1584)
- Gli Erranti - Alessandro Casari
Stradivarius Dulcimer 33642
And a recording of motets:
- Marenzio: Motectorum pro festis totius anni (1585)
- Associazione Progetto Musica - Giulio Monaco
Tactus 551301
Broader selections, featuring several items by Marenzio:
- Concerto della donne - Madrigali
- Consort of Musicke - Anthony Rooley
Deutsche Harmonia Mundi 77154
- La Pellegrina
- Music for the Wedding of Ferdinando de' Medici and Christine
de Lorraine, Princess of France (Florence 1589)
Huelgas Ensemble - Paul Van Nevel
Sony Vivarte 63362 (2 CDs)
And a madrigal-cycle of Banchieri, also including some madrigals
by Marenzio:
- Banchieri: Barca di Venetia per Padova
- Ensemble Clément Janequin - Dominique Visse
Harmonia Mundi 901281
Finally, a recording devoted to the light genre of canzonette, in
which Marenzio also worked:
- Viadana: Canzonette a tre voci
- Cappella Palatina - Giovanni Battista Columbro
Stradivarius Dulcimer 33387
To purchasing information for this disc.
To FAQ references to this recording.
To FAQ CD index page.
Todd M. McComb