François Couperin: Harpsichord Music
- Couperin: Troisième Livre de pièces de clavecin
- Olivier Baumont
Erato MusiFrance 4509-92859 (2 CDs)
Contents:
Treizième Ordre
- Les Lis naissans Modérément et uniment
- Les Rozeaux Tendrement, sans lenteur
- L'engageante Agréablement, sans lenteur
- Les Folies françoise ou les Dominos
La Virginité sous le Domino couleur d'invisible
Gracieusement
La Pudeur sous le Domino couleur de Roze Tendrement
L'ardeur sous le Domino incarnat Animé
L'espérance sous le Domino Vert Gayement
La Fidélité sous le Domino Bleu Afectuesement
La Persévérance sous le Domino Gris de lin Tendrement,
sans lenteur
La Langueur sous le Domino Violet Egalement
La Coquéterie sous diférens Dominos Gayement
Les Vieux galans et les Trésorières Suranées
sous les Dominos Pourpres et feuilles mortes Gravement
Les Coucous Bénévoles sous des Dominos Jaunes
La Jalousie Taciturne sous le Domino gris de maure Lentement
et mesuré
La Frénésie ou le désespoir sous le Domino
noir Très vite
- L'âme-en-peine Languissament
Quatorzième Ordre
- Le Rossignol-en-amour Lentement, et très tendrement,
quoy que mesuré
Double du Rossignol
- La linote-éfarouchée
Légèrement
- Les Fauvètes Plaintives Très tendrement
- Le Rossignol-Vainqueur Très
légèrement
- La Julliet Gayement
- Le Carillon de Cithère Agréablement, sans
lenteur
- Le Petit Rien Légèrment
Quinzième Ordre
- La Régente ou la Minerve Noblement, sans lenteur
- Le Dodo ou L'amour au Berceau Sur le mouvement des
berceuses
Seconde partie
- L'évaporée Très
légèrement
- Musète de Choisi Tendrement
Seconde Partie
- Musète de Taverni Légèrement
Seconde Partie
- La Douce et Piquante D'une légèreté
tendre
Seconde Partie
- Les Vergers fleuris Galament et loûré
Seconde Partie
- La Princesse de Chabeüil ou La Muse de Monaco D'une
légèreté modérée
Seizième Ordre
- Les Graces incomparables ou La Conti Majestueusement
- L'himen-Amour Majestueusement
Seconde Partie Galament
- Les Vestales Tendrement, sans lenteur
Seconde Partie
- L'aimable Thérèse Gracieusement
- Le Drôle de Corps Gaillardement
- La Distraite Tendrement et très lié
- La Létiville
Dix-septième Ordre
- La Superbe ou la Forqueray Fièrement, sans
lenteur
- Courante
- Les petits Moulins à Vent Très
légèrement
- Les Timbres
- Les Petits Chrémières de Bagnolet
Légèrement et coulé
Dix-huitième Ordre
- Allemande La Verneüil
- La Verneüillète Légèrement et
agréablement
- Soeur Monique Tendrement, sans lenteur
- Le Turbulent Très viste
- L'atendrissante Douloureusement
- Le Tic-Toc-Choc ou les Maillotins Gayement et
marqué
- Le Gaillard-Boiteux Dans le goût burlesque
Dix-neuvième Ordre
- Les Calotins et les Calotines ou la Pièce à tretous
Gayement
- Les Calotines Très légèrement
Seconde Partie
- L'ingénue Naïvement
Seconde Partie Tendrement
- L'Artiste Modérément
- Les Culbutes Iacobines Légèrement et
marqué
- La Muse-Plantine
- L'enjouée Très gayement
Seconde Partie Un peu plus tendrement
Instrument: William Dowd-Paris after Blanchet 1730 (meantone,
a=392)
Extra performer: Davitt Moroney (harpsichord, Nagel after C.Kroll
c.1770), CD1#10 #16 #17 CD2#7
Playing time: 134'
Recording dates: April & June 1992
Couperin's harpsichord music is the dominant portion of his
output, and one of the most impressive keyboard legacies in Western
music. It is known primarily for its deep psychological insight,
and consequently its human orientation. As such, there is a relative
lack of abstract formalism, and an emphasis on character pieces.
Couperin manages to balance many seemingly contradictory goals in
his pieces, giving them a mysterious and unstable quality. However,
there is little in the way of dramatic excess, and a certain sense
of humility is always maintained.
The individual pieces are grouped into 27 ordres, a term
Couperin coined, apparently to distingish them from the older
suites. They are written in the characteristic "broken" style,
such that although many are strictly contrapuntal in four voices,
no more than two voices tend to sound at once. This is accomplished
via various syncopations, and certainly contributes distinctively
to the atmosphere of the music. Beyond the fanciful titles,
indications of tempo & mood are often specified for the performer
(given here in italics), foreshadowing the later classical
markings.
Altogether, these characteristics serve to make Couperin's
harpsichord music both highly original and compelling musically.
What sets it apart as an oeuvre in the style is its inherent
ambiguities. In short, Couperin is the sort of composer who enjoys
asking loaded questions with little rhetorical flair.
The 3rd book was published in Paris in 1722, together with the
Concerts royaux, at the time that Louis
XV returned to Versailles. The collection as a whole is Couperin's
most characteristic and graceful, providing a compact and imaginative
look into the world of the French harpsichord.
The other volumes in Baumont's series:
- Couperin: Premier Livre de pièces de clavecin
- Olivier Baumont
Erato MusiFrance 0630-10694 (3 CDs)
- Couperin: Second Livre de pièces de clavecin
- Olivier Baumont
Erato MusiFrance 4509-96364 (3 CDs)
- Couperin: Quatrième Livre de pièces de clavecin
- Olivier Baumont
Erato MusiFrance 2292-45824 (2 CDs)
I don't know why these numbers are so completely differently, and even
in the US apparently handled by different distributors! A recording of
excerpts from the set, probably the best place to start for many:
- Couperin: Extraits de pièces de clavecin
- Olivier Baumont
Erato MusiFrance 0630-11471
Other recordings of François Couperin's harpsichord music:
- François Couperin: Complete Works
- Scott Ross
Stil 0207 SAN 78 (12 CDs)
- François Couperin: L'Oeuvre pour clavecin
- Noëlle Spieth
Solstice 2190-219 (10 CDs)
- François Couperin: Complete Works
- Blandine Verlet
Astrée 7751/61 (11 CDs)
- François Couperin: Complete Works
- Kenneth Gilbert
Harmonia Mundi HMA 190351/60 (10
CDs)
- François Couperin: Complete Works
- Christophe Rousset
Harmonia Mundi HMC 901442/52 (11 CDs)
The larger sets include the keyboard transcriptions of some of
Couperin's other instrumental works, specifically the Concerts
royaux (1722), L'Apothéose de Corelli (1724),
L'Apothéose de Lully (1725), and
Les Nations (1726).
To purchasing information for this disc.
To FAQ references to this recording.
To FAQ CD index page.
Todd M. McComb